Ga naar de inhoud

Anti-verspillingsactie Jumbo Boxmeer voor Smaakcentrum

Jumbo Boxmeer steunt Smaakcentrum met anti-voedselverspillings schap

Nieuw bij Jumbo Boxmeer: een aparte koelkast en schap met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten of een plekje of deukje hebben. Deze producten zijn te koop voor 50 cent, 1 of 2 euro. De helft van de omzet van dit schap gaat naar het Smaakcentrum.

Een win-win-win actie. Volgens Jumbo-eigenaar Ton Walraven hebben maar liefst drie partijen baat bij dit initiatief. Als eerste de consument die zo goedkoper boodschappen kan doen. “Het gaat om producten die nog prima eetbaar zijn,” vertelt Ton. “Je kunt ze alleen niet meer bewaren en daarom verdwenen ze bij ons aan het eind van de dag in de kliko.” Dat was tegen het zere been van Walraven en zijn medewerkers, vandaar deze actie. Ton: “Het assortiment van het schap en de koelkast is heel divers en iedere dag anders. Ik zou zeggen: laat je verrassen.”
Om zijn actie extra kracht bij te zetten, besloot Ton dat de helft van deze omzet bestemd is voor het Smaakcentrum. Hier krijgen kinderen uit groep 7 en 8 les over gezonde voeding. Ook duurzaamheid en verspilling staat op de lesagenda. Jumbo Boxmeer steunt het Smaakcentrum in Boxmeer al vanaf de start door kosteloos de ingrediënten voor het praktijkgedeelte beschikbaar te stellen. Nu komt daar de komende tijd nog een aanzienlijke bijdrage bij. Hoe hoog deze is, weet Ton niet. Ook voor hem is deze actie nieuw. Naast het winkelend publiek en het Smaakcentrum hoopt ook de winkel zelf profijt te hebben van dit initiatief. Immers: etenswaren afvoeren kost geld. “En ergernis,” aldus Ton. “Maar goed: uit deze ergernis is dus een mooi plan ontstaan.”